می توانیم از50 درصد ظرفیت خوابگاه ها در ترم آینده استفاده کنیم

به گزارش گروه سرگرمی، رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: حداکثر 50 درصد از ظرفیت خوابگاه ها، در ترم بعد قابل استفاده است که می تواند به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی اختصاص یابد.

می توانیم از50 درصد ظرفیت خوابگاه ها در ترم آینده استفاده کنیم

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست مجازی رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور گفت: حدود 200 هزار ظرفیت خوابگاهی به جز خوابگاه های خودگردان را دارا می باشیم. حداکثر 50 درصد از این تعداد یعنی 100 هزار نفر در بهترین شرایط ، در این دوره قابل استفاده است که می تواند به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی اختصاص یابد.

در این نشست مجازی که با حضور منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، معاونان وزارتخانه و رؤسای دانشگاه های سراسر کشور به صورت وبینار، در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم و با موضوع بررسی شرایط آموزش عالی در سال پیش رو برگزار گردید، مجتبی صدیقی با اشاره به تجربیات و چالش های نیمسال تحصیلی گذشته گفت: از جمله دستاورهای نیم سال تحصیلی گذشته می توان به ایجاد پتانسیل ذی قیمت زیرساخت آموزش مجازی اشاره نمود.

وی اضافه کرد: ارزیابی ها و آزمون ها، عدم ارائه واحدهای عملی، حذف ترم توسط تعدادی از دانشجویان به ویژه در تحصیلات تکمیلی، مسائل خوابگاه های غیردولتی و خودگردان، بازگشت دانشجویان خارجی به کشورهایشان و کاهش منابع اقتصادی و درآمدها به ویژه در موسسات غیردولتی از جمله مسائل و چالش ها بودند که در ترم گذشته با آنها روبرو بودیم.

صدیقی با بیان اینکه در شرایط فعلی به تحرک بیشتر دانشگاه ها احتیاجمندیم، اضافه کرد: درازمدت بودن حضور ویروس کرونا، ضرورت برنامه ریزی طولانی را ایجاب می نماید تا از احتمال افت دستاوردهای علمی و پژوهشی جلوگیری کنیم، لذا استفاده از ایام تابستان برای برنامه ریزی در سناریوهای مختلف با توجه به فرایند شیوع ویروس و محدودیت های حضور فیزیکی و رعایت موارد بهداشتی و ظرفیت خوابگاهی ضروری است.

معاون وزیر علوم درباره امکان های پیش روی آموزش عالی گفت: بررسی دقیق ظرفیت های قابل استفاده خوابگاه ها در هر دانشگاه با توجه به معماری هر خوابگاه و فضاهای مشترک آن متناسب با دستورالعمل های بهداشتی باید انجام گردد. استفاده چرخشی و غیر ثابت از ظرفیت خوابگاه و حل مسائل اتاق های خالی نشده با همکاری دانشجویان برای نیمسال تحصیلی آینده ضروری است.

صدیقی در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه های پیشنهادی در مقاطع مختلف گفت: در مقطع کارشناسی و در بخش دروس تئوری برای دانشجویان موجود، پیشنهاد ما برگزاری غیر حضوری کلاس ها است. برای دروس عملی و آزمایشگاهی نیز می توان از تقسیم ترم به بازه های چند هفته ای و ارائه متمرکز واحدهای عملی برای چند دسته از دانشجویان و میهمانی برای این واحدها در دانشگاه های محل سکونت دانشجو را برنامه ریزی کرد و استفاده از سیستم مجازی برای ارائه بخشی از واحدهای عملی متناسب با تجربیات جهانی می تواند مدنظر قرار گیرد. در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز ترکیب آموزش های حضوری و غیرحضوری مورد نظر خواهد بود.

وی در مورد دانشجویان خارجی نیز گفت: دانشجویان خارجی به دو دسته جدیدالورود و شاغل به تحصیل تقسیم می شوند. در زمینه دانشجویان جدید الورود، بعضی از آنها احتیاجی به گذراندن دوره آموزش زبان فارسی ندارند، برای آن دسته که به این آموزش احتیاج دارند نیز باید با رعایت کلیه مراحل مرسوم، در مراکز منتخب آموزش زبان فارسی نسبت به آموزش به غیر فارسی زبانان از طریق آموزش مجازی اقدام گردد.

صدیقی در سرانجام سخنان خود گفت: همچنین پیشنهاد ما پیش بینی تعداد واحدهای محدود مجازی برای دانشجویان جدیدالورود با توجه به تأخیر در معرفی و کوشش برای حضور آنها حتی برای مدتی کوتاه جهت آشنایی با دانشگاه است. در مورد تغذیه دانشجویی هم مواردی همچون ارائه سرویس به خوابگاه ها در ظروف دربسته و استفاده از رستوران های مکمل و سایر رستوران ها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی پیشنهاد می گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1087

به "می توانیم از50 درصد ظرفیت خوابگاه ها در ترم آینده استفاده کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می توانیم از50 درصد ظرفیت خوابگاه ها در ترم آینده استفاده کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید