مازاد 14 میلیون بشکه ای نفت در بازار

به گزارش گروه سرگرمی، به گزارش تجارت نیوز، بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه نشست هیات دولت گفت: در حالی که پیش بینی اوپک برای سه ماه سوم سال میلادی سه میلیون بشکه افزایش عرضه نسبت به تقاضا بود، اما هم اکنون این رقم به 14 میلیون بشکه رسیده است.

مازاد 14 میلیون بشکه ای نفت در بازار

وی اضافه کرد: این روز ها صنعت نفت دوران بی سابقه ای را سپری می نماید و به دلیل بحران کرونا، بازار نفت با کاهش شدید مصرف فرآورده های نفتی روبرو شده است.

زنگنه با بیان اینکه هم اکنون بخش مهمی از صنعت هوایی تعطیل است و حمل و نقل مسافر با سواری های شخصی نیز دچار اختلال شده است، گفت: این مسئله مصرف بنزین را به شدت کاهش داده و پالایشگاه ها را ناچار نموده است فراوریشان را کاهش دهند بنابراین تقاضا برای نفت خام به شدت کاهش یافته است.

وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون 11 میلیون بشکه نفت بیشتر از برآورد های پیشین در بازار به عنوان مازاد تقاضا عرضه می گردد، اضافه کرد: علاوه بر بحران کرونا، متاسفانه از اسفندماه سال قبل با پدیده ای با عنوان جنگ قیمت روبرو شدیم که باعث شد بعضی کشور های فراوری نماینده بار رجزخوانی عرضه را افزایش دهند و این مسئله بحران فعلی را هم تصریح و هم تشدید کرد و باعث شد تا عمق بحران بیشتر گردد.

وی گفت: نفتی که این روز ها اضافه بر احتیاج در بازار ریخته، مخازن را پر نموده و تا این نفت از بازار جمع نگردد مشکل حل نخواهد شد.

زنگنه با اشاره به اینکه در نشست 10 روز قبل اوپک پلاس تصمیم گرفته شد تا عرضه نفت 10 میلیون بشکه در روز کاهش یابد، اضافه کرد: البته این تصمیم از اول ماه مه (11 اردیبهشت) اجرا خواهد شد و در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) نیز فراوری نمایندگان نفت همچنان به فراوری اضافه بر احتیاج ادامه دادند.

وی ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن تصمیم اوپک پلاس از اول ماه مه آرام آرام و نه فوری، آرامش به بازار نفت بازگردد.

وزیر نفت با توجه به اوضاع ذخایر نفت و تقاضا در بازار و همچنین نامعین بودن سرانجام بحران کرونا تصمیمات اخیر را کافی ندانست و اضافه کرد: دیروز قیمت نفت برنت به زیر 20 دلار و سبد اوپک به 14 و نیم دلار رسید که سال ها بود بازار چنین قیمت هایی را تجربه ننموده بود و این نشان دهنده عمق مشکلاتی است که باید به سرعت و با کاهش جدید فراوری آن را رفع کرد.

وی موفقیت در این عرصه را به اقدامات اعضای غیر اوپک به ویژه فراورینمایندگانی که هیچ تعهدی تا به امروز برعهده نگرفته اند مثل فراوری نمایندگان نفت شیل در آمریکا و کانادا منوط دانست و گفت: این بحران یک بحران عمومی است و باید به صورت دنیای مدیریت گردد بنابراین فقط اوپک نمی تواند این مشکل را حل نماید و اگر همه فراورینمایندگان نفت در این زمینه مشارکت ننمایند به طور طبیعی به وسیله بازار تمدید خواهند شد.

زنگنه با اشاره به اینکه هم اکنون خیلی از شرکت ها در آمریکا و کانادا ورشکست شده اند گفت: همانطور که در مقابله با کرونا همه دنیا باید باهم همکاری نمایند حل مسئله نفت نیز احتیاجمند همراهی دنیای است و فراوری نمایندگان برای بقا باید باهم همکاری نمایند به ویژه فراوری نمایندگانی که نفت گران تری فراوری می نمایند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 955

به "مازاد 14 میلیون بشکه ای نفت در بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مازاد 14 میلیون بشکه ای نفت در بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید