عملیات ساختمانی در بافت تاریخی اهواز نیازمند استعلام از میراث فرهنگی است

به گزارش گروه سرگرمی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در اطلاعیه ای گفت: با ابلاغ ضوابط ساخت وساز در بافت تاریخی اهواز به شهرداری، از این پس همه نقشه های معماری و اجرایی شهرداری در محدوده بافت تاریخی شهر، پس از تأیید این اداره کل وجاهت قانونی پیدا می نمایند.

عملیات ساختمانی در بافت تاریخی اهواز نیازمند استعلام از میراث فرهنگی است

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، در این اطلاعیه آمده است:

با اطلاع از شروع عملیات ساختمانی در محدوده خیابان 24 متری (آزادگان) نبش خیابان سیروس که بدون دریافت استعلام و مجوزهای لازم از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان شروع شده بود، بلافاصله عملیات پیش گفته از سوی یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی اهواز متوقف و مالک برای طی مراحل قانونی به اداره کل استان راهنمایی شد.

پس از آنالیز های بعمل آمده تعیین شد شهرداری اهواز علی رغم ابلاغ محدوده بافت تاریخی اهواز بدون دریافت مجوز از میراث فرهنگی نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام نموده است که به همین دلیل مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به همراه معاون میراث فرهنگی استان و رئیس اداره میراث فرهنگی اهواز به منظور آنالیز موضوع از محل مورد نظر بازدید کردند که درپی آن با تأکید مدیرکل استان مبنی بر دریافت مجوزهای قانونی از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و ضرورت پیگیری حقوقی موضوع، بنا شد عملیات اجرایی تا صدور ضوابط ساخت و ساز مطابق قوانین حاکم بر بافت تاریخی اهواز متوقف گردد.

به همین منظور، تیم کارشناسی معاونت میراث فرهنگی استان و اداره میراث فرهنگی اهواز ضوابط ساخت و ساز مطابق ضوابط محدوده بافت تاریخی اهواز را تهیه و به شهرداری اهواز ابلاغ کردند که بر اساس ضوابط ابلاغ شده، پس از عملیات خاکبرداری و گودبرداری، همه نقشه ها اعم از نقشه های معماری و اجرایی، پس از تأیید اداره کل میراث فرهنگی وجاهت قانونی داشته و لازم الإجرا هستند.

شایان ذکر است ملک موصوف به صورت قطعه زمین خالی و تهی از هرگونه آثار سطح الأرضی و تحت الأرضی است که اصل بنا در دهه 70 تخریب شده است؛ این بنا در مجاورت سرای عجم واقع شده است که در سال 1392 از سوی دیوان عدالت از فهرست آثار ملی خارج و در همان زمان بخش های عمده ای از سرا توسط مالک، تخریب شد و بقایای دیوارهای آسیب دیده در مجاورت زمین مورد نظر قابل مشاهده هستند.

در راستای حفظ و نگهداری از محدوده بافت تاریخی اهواز مکاتبات متعددی با شهرداری های مناطق مختلف صورت گرفت و لزوم استعلام از اداره کل میراث فرهنگی بارها تذکر داده شده است.

در سرانجام این نکته حائز اهمیت است که بافت تاریخی اهواز با وسعتی معادل 377 هکتار به عنوان یکی از محدوده های بافت تاریخی با ارزش شناخته شده و در امسال نسبت به انجام مطالعات و تهیه ضوابط اختصاصی آن اقدام خواهد شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1000

به "عملیات ساختمانی در بافت تاریخی اهواز نیازمند استعلام از میراث فرهنگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات ساختمانی در بافت تاریخی اهواز نیازمند استعلام از میراث فرهنگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید