روزنامه روس: آزادسازی خان شیخون مواضع سوریه را تقویت می نماید

به گزارش گروه سرگرمی، روسیه از عملیات نظامی ارتش سوریه در استان ادلب، ازجمله آزادسازی شهر راهبردی خان شیخون حمایت می نماید و به عقیده کارشناسان، این پیروزی مواضع مسکو و دمشق را در آستانه نشست سران روسیه-ایران-ترکیه تقویت خواهد نمود.

روزنامه روس: آزادسازی خان شیخون مواضع سوریه را تقویت می نماید

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت: ارتش سوریه روز گذشته (پنجشنبه) بر شهر مهم و راهبردی خان شیخون که در منطقه کاهش تنش ادلب نهاده شده است، کنترل کامل پیدا کرد. بدین ترتیب یکی از راه های ارتباطی با این پست های ناظرین ترکیه ای در منطقه کاهش تنش ادلب مسدود شده است. ضمن اینکه چنین نظریه ای در رسانه های گروهی عرب زبان مطرح شده که امکان تبادل مناطق بین آنکارا از یک سو و مسکو و دمشق از سوی دیگر وجود دارد.

ارتش سوریه صبح روز پنجشنبه 22 آگوست (31 مرداد ماه) پیروز شد تا بالاخره شهر خان شیخون که از سال 2014 به این طرف تحت کنترل گروه های تروریستی قرار داشت را آزاد نموده و بر سراسر این شهر کنترل پیدا کند. ضمن اینکه در جریان عملیات نظامی برای آزادسازی این شهر، نه تنها تروریست های گروه هیئت التحریرالشام، بلکه نیروهای مخالفان میانه رو مسلح نیز در جبهه واحدی علیه نیروهای دولتی روسیه مقاومت می کردند.

در نتیجه سه هفته عملیات نظامی پیروز ارتش سوریه، خطوط مرزی منطقه کاهش تنش ادلب که چند سال قبل در چارچوب مذاکرات آستانه مورد توافق روسیه، ایران و ترکیه نهاده شده بود، عملاً یافت و یکی از 12 نقطه استقرار ناظرین نظامی ترکیه (شماره 9) بر اساس توافقات دوجانبه بین مسکو و آنکارا در داخل منطقه کاهش تنش، تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه نهاده شد.

لازم به یادآوری است که در سپتامبر سال 2018 در خاتمه مذاکرات روسای جمهوری روسیه و ترکیه در بندر سوچی، توافقاتی درباره حفظ منطقه کاهش ادلب در شرایط مشخصی مورد توافق دو طرف نهاده شد، ولی موارد مورد توافق، طی یک سال گذشته ، به غیر از سازماندهی گشت های مرزی در منطقه توسط نظامیان روسی و ترکیه ای، به طور کامل تحقق پیدا ننموده است.

اصلی ترین مشکل، آن طور که در روسیه معتقدند، این واقعیت است که مناطق زیادی در استان ادلب است که عملاً به طور کامل تحت کنترل تروریست ها نهاده شده است.

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین درباره آزادسازی شهر خان شیخون از دست تروریست ها، گفت: بدون تردید، چنین پیروزی محلی و پیروز های قابل توجه تر توسط ارتش سوریه تنها می تواند مورد استقبال قرار بگیرد. وی تاکید نمود که مبارزه با تروریست ها در تمامی مناطق سوریه ادامه خواهد داشت و این مسئله به ویژه مربوط به گروه های تروریستی می گردد که همچنان به حملات خود به مواضع نیروهای دولتی سوریه و پایگاه نظامی-هوایی حمیمیم ادامه می دهند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در تفسیر این مسئله تاکید نمود که مسکو همچنان به توافقات سوچی پایبند بوده و به مشارکت خود با ترکیه ادامه می دهد. وی گفت: ما معتقدیم پایبندی به تمامی توافقات درباره استان ادلب از جمله درباره ادامه مبارزه با تروریست ها و تامین امنیت مردم غیر نظامی ساکن این منطقه اهمیت بسیاری دارد.

به نوشته این روزنامه بعضی رسانه های عربی از امکان توافقاتی بین روسیه و ترکیه درباره تبادل بعضی مناطق تحت کنترل طرفین خبر داده اند. روزنامه لبنانی الاخبار نوشته است که مسکو و آنکارا در حال اجرا مذاکراتی درباره امکان عقب نشینی نیروهای دولتی سوریه در جهت منطقه مسکونی الهوبیت در فاصله ده کیلومتری غربی از شهر خان شیخون، در ازای بخشی از شاهراه ام-5 بین دو شهر حماء و حلب هستند. بر اساس توافقات سوچی دسترسی به این شهر که از استان ادلب می گذرد، قرار بود در زمستان سال گذشته امکان پذیر گردد.

البته این در حالی است که ارتش سوریه قصد ندارد از مناطق آزاد شده عقب نشینی کند. به گفته منابع خبری این روزنامه، خان شیخون در حقیقت پیامی است که نیروهای دولتی سوریه می توانند به هر نقطهای که دسترسی به آن را ضروری بدانند، تسلط خواهند یافت.

در میان مقامات بلندپایه نظامی سوریه این عقیده دیده می گردد که مسکو از عملیات نظامی ارتش سوریه حمایت می نماید، تا آنجا که صحبت بر سر مناطقی باشد که در توافقنامه سوچی ذکر شده باشد.

آزادی شهر خان شیخون مواضع مسکو و دمشق را تقویت می نماید

گریگوری لوکیانوف کارشناس ارشد شورای مسائل بین الملل روسیه و استاد دانشگاه علوم سیاسی مدرسه عالی اقتصاد مسکو، معتقد است که شهر خان شیخون که توسط ارتش سوریه آزاد شده، یک پیروزی با اعتبار برای نیروهای دولتی است که می تواند مواضع مسکو و دمشق را در آستانه برگزاری نشست سران روسیه-ایران-ترکیه، تقویت کند.

این کارشناس گفت: مهمترین مسئله در آینده آن است که آزاد سازی شهر خان شیخون یک پیروزی جدی و با اعتبار برای ارتش سوریه بشمار می رود که مواضع روسیه و سوریه را در آستانه نشست سران 16 سپتامبر (25 شهریور ماه) تقویت می نماید. روسای جمهوری سه کشور روسیه، ایران و ترکیه باید برنامه های راهبردی توسعه روند اوضاع مورد توافق در چارچوب آخرین دور از مذاکرات آستانه درباره ترکیب کمیته قانون اساسی سوریه را مورد آنالیز قرار دهند. در این جهت گیری ممکن است تغییراتی رخ دهد، از جمله در بعضی توافقات مربوط به ادامه همگرایی بعضی مناطق استان ادلب و بازگشت آنها به ترکیب کشور سوریه تجدیدنظر گردد.

به گفته وی، نیروهای دولتی سوریه اکنون ضرورتی برای پیشروی در استان ادلب را نمی بینند برای اینکه در حال حاضر حفظ مواضع کنونی برای آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این کارشناس همچنین یادآور شد، آزادسازی شهر خان شیخون، می تواند منجر به تغییر یا به تعویق افتادن عملیات نظامی ارتش ترکیه درمناطق شمال شرقی سوریه علیه شبه نظامیان کرد گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 271

به "روزنامه روس: آزادسازی خان شیخون مواضع سوریه را تقویت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه روس: آزادسازی خان شیخون مواضع سوریه را تقویت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید