دیدار ترامپ و مون در نیویورک؛ نشستی معطوف به کره شمالی

به گزارش گروه سرگرمی، رئیس جمهوری آمریکا پیش از سخنرانی امروز خود در سازمان ملل با همتای کره جنوبی خود دیدار مفصلی انجام داده و درباره مذاکرات هسته ای با کره شمالی به گفتگو پرداخته است.

دیدار ترامپ و مون در نیویورک؛ نشستی معطوف به کره شمالی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هفتاد و چهارمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل درحالی امروز در نیویورک کار خود را شروع خواهد نمود که سال جاری نیز جهان درگیر چالش های زیادی است و آمریکا که داعیه رهبری جهان را دارد در بعضی از آنها نقش پررنگی داشته است. شرق آسیا منطقه ای است که آمریکا نقش پررنگی در تحولات آن داشته و شاید حضور پررنگ واشنگتن در این منطقه باعث ناراحتی و عدم حضور روسای جمهور چین و روسیه در نیویورک باشد.

در هرصورت نمی توان از اهمیت موضوع کره شمالی برای ترامپ به سادگی گذشت. حل تنش هسته ای با این کشور به یکی از اهداف اصلی رئیس جمهوری آمریکا تبدیل شده و باتوجه به دیدارهای بین ترامپ و رهبر کره شمالی این ذهنیت برای مخاطب ایجاد شده بود که احتمال دستیابی به توافق بین دو طرف وجود خواهد داشت. با این حال کره شمالی از این حربه به نفع خود استفاده کرد و باوجود ابراز تمایل برای مذاکره، همچنان به برنامه هسته ای خود ادامه داد و مانع از روند پیشرفت آن نشد. شاید اتفاقی مانند کنار کشیدن آمریکا از برجام زنگ خطر را برای مقامات پیونگ یانگ به صدا درآورد که نباید به هیچ توافقی چندان دل خوش کرد.

طولانی شدن روند مذاکره بین آمریکا و کره شمالی انتقاداتی را دربین کارشناسان و متخصصان سیاسی در داخل و خارج از آمریکا به همراه داشت اما ترامپ همچنان از رابطه خوب خود با رهبر کره شمالی و امیدواری بالا به نتیجه بخش بودن این مذاکرات خبر می دهد. در آستانه شروع مجمع عمومی سازمان ملل نیز یک مقام ریاست جمهوری اعلام نمود که روسای جمهوری کره جنوبی و آمریکا روز دوشنبه مذاکرات فشرده ای درباره امکان برگزاری تبادل نظرهای بین آمریکا و کره شمالی در سطح کاری انجام دادند.

یک مقام ارشد ریاست جمهوری کره جنوبی که نخواست نامش فاش گردد دراین باره گفت: دو رهبر به شکلی مثبت تمایل کره شمالی برای ازسرگیری مذاکره با آمریکا در سطح کاری را مورد ارزیابی قرار دادند. به گفته این مقام کره ای دو طرف بر لزوم از سرگیری مذاکرات و پیشرفت در فرایند تبادل نظرها تاکید کردند.

این تبادل نظرها بین آمریکا و کره جنوبی به عنوان متحد نزدیکش درحالی مطرح شده که همچنان موضوع چگونگی انجام تبادل نظرها و خلع سلاح کره شمالی و درخواست این کشور مبنی بر لغو تحریم ها، مورد مناقشه است. در همین ارتباط مقام کره جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا در جریان تبادل نظری دیروز آیا موضوع لغو تحریم ها و اعلام انتها وضعیت جنگی در شبه جزیره کره نیز مورد بحث قرار گرفته یا خیر با تاکید بر روی این موضوع که نمی تواند به جزئیات اشاره کند، گفت که در تبادل نظرها اشاره شد تحریم ها باید همچنان حفظ شوند.

درباره پیشنهاد روش جدید تبادل نظر با کره شمالی که هفته پیش از سوی ترامپ مطرح شد نیز نمی توان پیش بینی کرد زیرا مقام کره ای حاضر به اظهارنظر درباره جزئیات تبادل نظرها دراین باره نشد. در انتها این تبادل نظرها طرفین بر لزوم اتحاد بین دوکشور و حفظ امنیت در شبه جزیره کره و منطقه تاکید کردند.

هرچند مقام کره ای از احتمال ازسرگیری مذاکرات هسته ای و موشکی بین دوکشور طی دو تا سه هفته آینده خبر داده و با توجه به نامه نگاری اخیر بین رهبر کره شمالی و ترامپ انجام این دیدار دور از ذهن نیست اما در نهایت باید منتظر تحولات در سازمان ملل بود. شاید مخاطبان این سخنرانی شاهد اظهاراتی باشند که بتواند به پیش بینی اتفاقات آینده در این منطقه تا اندازه ای یاری کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 356

به "دیدار ترامپ و مون در نیویورک؛ نشستی معطوف به کره شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار ترامپ و مون در نیویورک؛ نشستی معطوف به کره شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید