دردسر تازه ترامپ با اختلاف کاخ سفید و کنگره

به گزارش گروه سرگرمی، ایرنا نوشت: شکست در مذاکرات بر سر بسته محرک اقتصادی و افزایش شیوع کرونا تهدیدی برای رکود اقتصادی بیشتر در آمریکا است و مشکلاتی را برای دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور که در تکاپوی آمادگی برای دور بعدی انتخابات است، ایجاد کرده است.

دردسر تازه ترامپ با اختلاف کاخ سفید و کنگره

کاخ سفید و کنگره همچنان از دستیابی به توافقی درباره بسته بعدی محرک مالی ناکام مانده اند. کاخ سفید دموکرات ها را مسئول شکست در دستیابی به توافقی کوتاه مدت درباره مزایای افزوده بر بیمه بیکاری و توقف اخراج ها می داند اما جمهوری خواهان که چند هفته ای را معطل آغاز مذاکرات رسمی درباره بسته محرک بوده اند هنوز در بین خودشان به توافقی نرسیده اند.

به گزارش تارنمای هیل، با افزایش نگرانی ها درباره تشدید بیکاری به ویژه با توجه به کاهش نرخ بیکاری در دو ماه گذشته، تا به امروز پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده است.

جروم پاول رئیس فدرال ریزرو چهارشنبه گذشته اشاره کرد شواهدی درباره افزایش مبتلایان بروز کرده که به دلیل آغاز فعالیت های مالی بوده است. کارشناسان مالی در امریکا تاکید دارند که جهت احیای مالی عمدتا به چگونگی پیشرفت شیوع ویروس و قدرت کنترل آن بستگی دارد.

مزایای بیکاری در کنار محرک های مالی و وام های کوچک از فروپاشی اقتصاد آمریکا جلوگیری کرد و به گفته اقتصاددانان مازاد پولی که دولت برای کمک به مردم جهت خرید آذوقه و کرایه منزل خود پرداخته است از بروز مشکل برای مردم جلوگیری کرده اما به اقتصاد آن هم در زمانی نامناسب برای ترامپ آسیب می رساند.

الیس گیولد اقتصاد دان رشد موسسه سیاست های مالی آمریکا؛ موسسه ای با گرایشات چپ گرایانه، گفت: وقتی مردم پول ندارند خرج هم نمی کنند و این امر تقاضا برای خرید کالاها وخدمات را کاهش می دهد.

وی افزود: اگر کنگره نتواند مزایای بیکاری را دوباره تامین کند 5 میلیون شغل دیگر در یک سال از بین خواهند رفت.

کمیته بودجه فدرال برآورده کرده که انقضای مزایای افزوده بیمه بیکاری می تواند باعث کاهش درامد قابل تصرف افراد به به میزان 8.5 درصد شود. جمهوریخواهان و دموکرات ها هر یک دیگری را مسئول انقضای این مزایا می دانند.

مقام های دولتی و دمکرات بعد از نشست روز شنبه از مذاکرات موثر درباره بسته محرک مالی سخن گفتند اما هنوز به توافقی در این زمینه نرسیده اند.

با این حال چارلز شومر رهبر دموکرات اقلیت سنای آمریکا گفت ما هنوز به توافق نهایی نزدیک نشده ایم اما مذاکرات موثر بودند.

به اعتقاد دموکرات ها اگر بیکاری با نرخ کنونی آن برای چند ماه ادامه پیدا کند اهرم فشارخود را برای تصویب دیگر بخش های این طرح شامل کمک اجاره مسکن و کمک به دولت های ایالتی و محلی از دست خواهند داد.

دموکرات ها همچنین با پیشنهاد جمهوریخواهان درباره کاهش مزایای افزوده به 200 دلار مخالفت کرده اند تا ایالت ها بتوانند سیستم های جدیدی را اجرا کنند که به مردم تا 66 درصد از دستمزد آنها پرداخته شود.

جمهوریخواهان می گویند این طرح مردم را با کاهش دستمزد روبرو می کند و آن را مجبور می کند به کار خود بازگشتند.

با وجود مسائل مالی، ترامپ تلاش کرده اقتصاد را محور تلاش هایش در دور بعدی انتخابات قرار دهد. این وعده با توجه به شرایط قوی مالی قبل از شیوع ویروس و نیز افزایش شغل در ماه های مه و ژوئن (اردیبهشت-خرداد) داده شده بود. با وجودی که در بیشتر نظرسنجی ها جو بایدن از ترامپ جلوتر است اما تلاش می شود چنین وانمود شود که در مدیریت مالی ترامپ قابل اعتمادتر از ترامپ است.

مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا چنین استدلال کرده که سیاست های مالی ترامپ زمینه را برای رونق سریع مالی ایجاد کرده است و هشدار داده که دموکرات ها ممکن است مالیات ها را افزایش داده و اقتصاد ما را زیر بهمن مقررات دفن کنند.

مشاوران کاخ سفید بارها از بهبود مالی شکل وی/ V-shaped سخن گفته اند و به گزارش های افزایش شغل بعد از کاهش در ماه آوریل اشاره می کنند.

لری کادلو مشاور مالی کاخ سفید نیز درباره بهبود مالی ابراز خوشبینی کرده و گفته آمار رونق مالی در بازار مسکن، خودرو و تولید را نشان می دهد اما تایید کرده ممکن است در بهبود مالی وی شکل تعدیلی ایجاد شود که به دلیل افزایش مبتلایان به کرونا در ایالت هایی همچون کالیفرنیا است.

برخی دیگر می گویند امید به بهبود مالی شکل V کاملا خوشبینانه است و اتفاقات اخیر خطر سقوط اقتصاد به رکود را در سایه انفعال کنگره به دنبال دارد.

اقتصد دان موسسه مودی بر این باور است که اقتصاد شکل V به انتها رسیده است و مربوط به ماه های مه و ژوئن می شود و اقتصاد ما اکنون روی یک خط ثابت قرار گرفته و اکنون نه مالی V شکل نداریم و اکنون مساله این است که الگوی مالی شبیه دبلیو شود. منظور از دبلیو سناریوی مالی است که دو بار از رکود خارج شده و شکلی شبیه حرف دبلیو در انگلیسی دارد.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1121

به "دردسر تازه ترامپ با اختلاف کاخ سفید و کنگره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسر تازه ترامپ با اختلاف کاخ سفید و کنگره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید