خنده گران فروشان به جریمه های صنایع لبنی ، افزایش قیمت ها متوقف نشد

به گزارش گروه سرگرمی، جریمه های اندک سازمان تعزیرات برای گران فروشی صنایع لبنی اصلا بازدارنده نیست؛ چنانکه آن ها سود کلانی از این گرانفروشی به جیب می زنند و به این جریمه ها می خندند.

خنده گران فروشان به جریمه های صنایع لبنی ، افزایش قیمت ها متوقف نشد

به گزارش گروه افتصادی گروه سرگرمی، سالهاست سازمان تعزیرات جریمه های بی ثمری را مقابل گرانفروشی ها و کم فروشی صنایع لبنی امتحان می نماید، اما نتیجه رفتن این راه تکراری، بی فایده و اشتباه ثابت قدم بودن کارخانه ها در کار خود یعنی افزایش قیمت است. آن ها دیگر ترسشان ریخته و هر از گاهی به بهانه های مختلف قیمت ها را بالا می کشند چرا که چند برابر این جریمه ها به جیبشان می رود و در حقیقت راستا گرانفروشی سپس جریمه اتفاقا راه سودآوری برای آن ها شده است.

جریمه های سازمان تعزیرات همیشه به موقع و در زمان خودش نیست، خیلی مواقع صنایع گرانفروشی خود را ماه ها ادامه می دهند و دم از سازمان تعزیرات بر نمی آید و بعضی مواقع هم بسیار دیرهنگام و با جریمه های بسیار اندک به گرانفروشان واکنش نشان می دهد از سوی دیگر رقم جریمه ها در مقابل نوع و حجم کاری که در گستره کشور ا نجام می شود بسیار کم است بنابراین آن ها روز به روز به بالا بردن قیمت حریص تر می شوند و به همین دلیل چندین بار در سال بدون مجوز قیمت های خود را افزایش می دهند.

صنایع لبنی زمانی که قیمت را گران می نمایند تا سازمان تعزیرات و دیگر مسئولان نظارتی مانند سازمان حمایت از مصرف نمایندگان و فراوری نمایندگان واکنشی نشان دهند محصول خود را به قیمت بالاتری فروخته اند وسود خوبی به جیب زده اند و در صورت جریمه احتمالی، جریمه ها در مقابل سود هنگفت آنقدر ناچیزی است که برای آن ها می صرفد که حتی بار ها آنرا تکرار نمایند، مسئله دیگر اینک حتی در صورت جریمه هم قیمت ها معمولا به قبل بر نمی شود و آن ها جریمه را پرداخت می نمایند، اما گرانفروشی ادامه دارد.

یک مغازه دار در پاسخ به این سوال که آیا قیمت محصولات شرکت های با برند پاژن، چوپان، شرکت مادی و می ماس کاهش یافته است؟ گفت: خیر قیمت ها همچنان مثل قبل است.

*جریمه های اندک سازمان تعزیرات تشویق برای گرانفروشی

علیرضا عزیزالهی کارشناس و مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری دامدارن کشور از نحوه جریمه سازمان تعزیرات برای گرانفروشی لبنیات انتقاد کرد و گفت: این جریمه ها ده ها بار اجرا شده، اما آیا هیچ نتیجه ای نداشته است.

وی می گوید: جریمه های سازمان تعزیرات به اندازه ای نازل است که حالت بازدارندگی برای صنایع ندارد آن ها حتی تا سازمان تعزیرات به خودش بیاید چند برابر این جریمه ها سود می نمایند.

عزیزالهی معتقد است دولت باید طوری برنامه ها و سیاست ها را تنظیم کند که حاشیه سودی برای فراوری نماینده و صنایع داشته باشند مثلا پایین آوردن قیمت تمام شده فراوری و سیاست درست صادراتی و واردات از جمله شیر خشک از آن جمله است که می تواند به عنوان سوپاپ اطمینان برای کنترل بازار باشد.

*دولت باید مدیریت پیش از افزایش قیمت داشته باشد

این کارشناس گفت: دولت باید برنامه ها و تعرفه های را طوری مدیریت کند که هر زمان شیرخشک مازاد در کارخانه ها بود صادر شود و هر زمان احتیاج باشد وارد نمایند. شاید با این اقدامات کارخانه ها هم قیمت محصول را مرتب افزایش نمی دهند، اما اگر افزایشی هم بود باید جریمه های سنگینی اعمال شود که دیگر آن ها جرات تکرار چینین کاری را نداشته باشند.

در حالی که کارشناسان جریمه های ناچیز سازمان تعزیرات را برای گرانفروشی صنایع لبنی خام و ناکارآمد می دانند که روز گذشته این سازمان چند برند لبنی را به روال پیشین به خاطر گرانفروشی جریمه نموده است.

*آیا جریمه های چند میلیارد برای صنایع لبنی به خاطر گرانفروشی بازدارنده است؟

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در نشست خبری روز دوشنبه با اعلام قطعیت حکم سه شرکت متخلف لبنی، گفت: حساب های شرکت شأن دشت با برند پاژن، شرکت لبن دشت با برند چوپان، شرکت مادی با برند می ماست با حکم اداره اجرای احکام سازمان تعزیرات حکومتی مسدود شده است.

وی افزود: برند پاژن با سه میلیارد و 400 میلیون جریمه، برند چوپان با دو میلیارد و 800 میلیون جریمه و برند می ماست با یک میلیارد و 600 میلیون جریمه علی رغم مهلت های قانونی تعزیرات تسویه جریمه انجام نداده اند و در صورت عدم تسویه خطوط فراوریی توقیف می شود و شرکت لبنیات پگاه با دو میلیارد و 700 میلیون تومان و برند لبنیات سحر با یک و نیم میلیارد تومان جریمه، تسویه جریمه انجام داده اند.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: پرونده دیگری نیز به تازگی اعلام کارشناسی میزان تخلف شده و در فرایند رسیدگی واقع شده است. سه پرونده درخصوص لبنیات در اداره کل شهرستان های استان تهران در جریان رسیدگی واقع شده است که یکی از پرونده ها در مرحله بدوی هفت میلیارد تومان محکوم شده است.

این جریمه ها برای افزایش قیمت های حدود چند هفته پیش صنایع لبنی است که بر اساس گزارش میدانی خبرنگار فارس این افزایش قیمت تقریبا در بیشتر محصولات لبنی از شیر گرفته تا ماست، وجود دارد. یک مغازه دار در منطقه 19 تهران به خبرنگار فارس گفت: قیمت انواع شیر بطری در حدود یک هزار تومان افزایش دارد. قیمت شیر یک لیتری تتراپک هم نسبت به چند ماه گذشته 2600 تومان بیشتر شده است و از 7400 تومان به 10 هزار تومان رسیده است.

علی کرمی گفت: قیمت انواع ماست هم افزایش قیمت داشته به طوری که ماست های دبه ای از 24 هزار تومان به 28 هزار تومان رسیده است.

این اولین باری نیست که صنایع لبنی قیمت ها را در چند ماه اخیر افزایش می دهند. آن ها سابقه طولانی در این کار دارند، حتی شده در طول سال 4-3 بار قیمت ها را افزایش داده اند و پس از آن ستاد تنظیم بازار را تحت فشار قرار داده و افزایش قیمت را به تصویب رسانده اند.

*افزایش خودسرانه قیمت در مدت یکماه

آخرین افزایش قیمتی که ستاد تنظیم بازار برای صنایع لبنی مجوز داد 4 تیرماه بود، این ستاد قیمت محصولات لبنی را تا 28 درصد افزایش داد، اما حدود یکماه نشده این بار خود صنایع تصمیم گرفتند خودشان قیمت ها را افزایش دهند.

دبیر ستاد تنظیم بازار در چهارم تیرماه قیمت گذاری 10 قلم کالای لبنی را گفت و به سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان اجازه داده تا به طور متوسط قیمت لبنیاتی که مشمول قیمت گذاری هستند، را با 22 تا 28 درصد افزایش دهد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی همان زمان گفت: محصولات لبنی که مشمول قیمت گذاری هستند، 10 قلم اصلی هستند که شامل شیر کم چرب، شیر بطری، ماست و پنیر UF و...، می شود، قیمت ها تصویب شده به این توضیح است:

*هزینه گرانی لبنیات را مردم به دوا و دکتر می دهند

زمانی که قیمت لبنیات بالا می رود مصرف این محصول ضروری روز به روز کمتر می شود و این تهدیدی بر سلامت جامعه است. به هر اندازه که هزینه کردن برای این محصولات کاهش می یابد به چند برابر آن هزینه دوا و درمان بیشتر می شود. همه کشور ها سرانه مصرف شیر را به عنوان معیاری برای سلامت جامعه می دانند و روی افزایش سرانه مصرف سرمایه گذاری می نمایند به طوری که آنالیز سرانه مصرف کشور های پیشرفته هم گویای همین مطلب است و همیشه رابطه مستقیمی بین سرانه مصرف و ضریب سلامت جامعه در کشور ها وجود داشته است.

به هر حال دولت بایدسیاست های فراوری صادرات و واردات را طوری مدیریت کند که فراوری نمایندگان چه صنایع لبنی و یا دامداران حاشیه سودی داشته باشند تا به فکر افزایش گاه به گاه قیمت ها نباشند، اما از آنجایی که بیشتر این افزایش های خودسرانه قیمت از سوی شرکت هایی است که به کم قانع نیستند در صورت بروز چنین خطا هایی باید با آنهابرخورد بازدارنده انجام شود. هرگونه گرانفروشی تنها سفره مردم را کوچک تر می نماید و آمار ها هم نشان می دهد مصرف شیر در کشور ما که پیش از این نصف میانگین جهانی بود باز هم کمتر شده در عوض پول بیشتری از جیب مردم درآمده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1133

به "خنده گران فروشان به جریمه های صنایع لبنی ، افزایش قیمت ها متوقف نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خنده گران فروشان به جریمه های صنایع لبنی ، افزایش قیمت ها متوقف نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید