خطرات هولناکی که با تکان شدید سلامت نوزاد را تهدید می نماید

به گزارش گروه سرگرمی، یک متخصص مغز و اعصاب بچه ها درباره سندروم کودک تکان خورده و خطر تکان های شدید در نوزادان به والدین هشدار داد.

خطرات هولناکی که با تکان شدید سلامت نوزاد را تهدید می نماید

مسعود حسن وند عموزاده متخصص مغز و اعصاب بچه ها در گفت گو با خبرنگار درباره سندرم کودک تکان خورده اظهار کرد:آسیب به سر ناشی از بدرفتاری که به آن سندرم کودک تکان خورده خوانده می گردد ،نوعی آسیب ناشی از خشونت است که شیرخواران و بچه ها کمتر از 3 به آن مبتلا می شوند. آسیب مغزی در نتیجه ضربه مستقیم به سر، پرتاب کردن کودک یا تکان دادن کودک ایجاد می گردد.

وی در ادامه درباره علل سندرم کودک تکان خورده اعلام کرد : عواملی همچون نسبت بزرگتر سر به بدن، ضعف عضلات گردن، انعطاف پذیری جمجمه و نارس بودن مغز کودک باعث آسیب پذیری بیشتر بچه ها در مقابل ضربه می شوند.

متخصص مغز و اعصاب درباره علائم سندروم کودک تکان خورده گفت: علائم بالینی این اختلال در فاز حاد به صورت بی قراری، شلی بدن، استفراغ، تشنج، ایست تنفسی و در موارد شدید کماست، کودک با خواب آلودگی، کاهش توانایی شیر خوردن، کاهش مهارت های حرکتی دست و پا و حتی ناتوانی در گریه کردن و حرف زدن رو به رو می گردد.

درمان عفونت های دندانی با طب سنتی

سندرم کودک تکان خورده چگونه تشخیص داده می گردد؟

وی درباره تشخیص سندرم کودک تکان خورده اعلام کرد: از آنجایی که والدین در وهله اول آسیب به کودک را کتمان می نمایند، تشخیص می تواند در ابتدا مشکل باشد، ولی نشانه هایی چون خونریزی های شبکیه چشم، شکستگی جمجمه، خونریزی زیر پرده سخت شامه مغزی ، شکستگی دنده ها و آثار کبودی در سر و گردن کلید تشخیصی این اختلال خواهند بود.

وی اضافه نمود: مواردی همچون بچه ها نیازمند مراقبت های خاص، تعداد بالای فرزندان و وضعیت هایی مثل کولیک شیرخوارگی و رفلاکس معده به مری در بچه ها که باعث بی قراری زیاد کودک می گردد، سطح سواد و درآمد پایین و اعتیاد در خانواده باعث می گردد والدین نتوانند خشم خود را نسبت به گریه شیرخوار کنترل نمایند و با رفتارهای خشونت بار موجب آسیب به کودک شوند، قربانیان آسیب های شدید به سر نیازمند بستری در بخش مراقبت های ویژه بچه ها هستند و اقدامات حمایتی، داروهای ضدتشنج و گاهی جراحی مغز برای درمان این اختلال لازم هستند.

وی تاکید نمود: ضروری است خانواده ها در مورد خطرات تکان دادن شدید یا پرتاب کردن کودک آگاهی یابند، چرا که یک لحظه غفلت باعث عوارض جبران ناپذیر از قبیل صرع، اختلال عملکرد شناختی، اختلالات رفتاری، نابینایی و فلج دست و پا در نتیجه ضربه به سیستم عصبی آسیب پذیر بچه ها می گردد.

انتهای پیغام /

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 431

به "خطرات هولناکی که با تکان شدید سلامت نوزاد را تهدید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطرات هولناکی که با تکان شدید سلامت نوزاد را تهدید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید