خبرنگاران نگاهی به نقش گزینشگران در هزارتوی انتخابات آمریکا

به گزارش گروه سرگرمی، تهران - خبرنگاران - در سازوکار پیچیده انتخاب رئیس جمهوری آمریکا، آراء مستقیم مردم در ظاهر معین نماینده است در صورتی که گزینشگرانی که با رأی مردم انتخاب شده اند، رئیس جمهوری بعدی را روانه کاخ سفید می نمایند.

خبرنگاران نگاهی به نقش گزینشگران در هزارتوی انتخابات آمریکا

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران، پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات 2016 نشان داد که مهم ترین عامل در پیروزی و یا شکست یک نامزد، کسب اکثریت آرائی که مردم به صندوق انداخته اند نیست، بلکه تعداد آراء مجمع گزینشگران (Electoral College) است که سرنوشت انتخابات را رقم می زند. هر نامزد برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری از مجموع 538 رأی به حداقل 270 رأی گزینشگران این مجمع احتیاج دارد تا بتواند به کاخ سفید راه یابد. وی توانست رأی 304 گزینشگر را به خود اختصاص دهد در حالی که آراء مردمی هیلاری کلینتون 2 درصد از او بیشتر بود.

طبق قوانین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بر اساس جمعیت، سهمیه ای از گزینشگران به هر ایالت اختصاص داده می گردد که برابر است با تعداد نمایندگان آن ایالت در مجلس و سنا. به عنوان مثال، کالیفرنیای 39 میلیونی 55 گزینشگر و آلابامای 5 میلیونی 9 گزینشگر سهمیه دارند.

علاوه بر رئیس جمهوری، اعضای این مجمع نیز با آرا مستقیم رأی دهندگان انتخاب شده و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری رأی خود را به نامزد مورد نظرشان می دهند. هر نامزدی که آرا مردمی یک ایالت را به دست آورد به صورت اتوماتیک آرا کل گزینشگران آن ایالت را به دست می آورد.

هر یک از احزاب سیاسی پیش از برگزاری انتخابات یک فهرست از گزینشگران پیشنهادی را تهیه و به مسئولان برگزاری انتخابات ارائه می دهند. اعضای فهرست حزب برنده (در هر ایالت) به مجمع گزینشگران راه خواهند یافت (دو ایالت مین و نبراسکا از این موضوع مستثنا هستند و سازوکار متفاوتی دارند). اصل دوم قانون اساسی آمریکا تصریح می نماید که هیچ نماینده، سناتور یا فرد دارای سمت مدیریتی در دستگاه های دولتی نمی تواند به عنوان گزینشگر معرفی گردد.

اعضای مجمع گزینشگران 14 دسامبر (24 آذر) سال جاری در ایالات خود گرد آمده و در یک رأی گیری نهایی، رئیس جمهوری بعدی را انتخاب می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1259

به "خبرنگاران نگاهی به نقش گزینشگران در هزارتوی انتخابات آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نگاهی به نقش گزینشگران در هزارتوی انتخابات آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید