خبرنگاران سدهای خاکی چهارمحال و بختیاری 100 میلیون مترمکعب آب را ذخیره کردند

به گزارش گروه سرگرمی، شهرکرد- خبرنگاران- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از ذخیره سازی 100 میلیون مترمکعب روان آب به واسطه سدهای خاکی کوتاه تورکینست و پخش سیلاب استان در سال زراعی جاری اطلاع داد و گفت: این میزان آب ذخیره و به سفره های زیرزمینی نفوذ نموده است.

خبرنگاران سدهای خاکی چهارمحال و بختیاری 100 میلیون مترمکعب آب را ذخیره کردند

علی محمدی مقدم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: میزان بارندگی استان از ابتدای سال زراعی جاری تا به امروز در استان 476 میلی متر بوده است که این میزان بارندگی معادل 7 میلیارد و 850 میلیون مترمکعب حجم نزولات آسمانی در استان است.

وی گفت: از این میزان 30 درصد معادل 2 میلیارد و 325 میلیون متر مکعب از طریق پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع ذخیره سازی و 70 درصد معادل 5 میلیارد و 525 میلیون مترمکعب به صورت روان آب از استان خارج شده است.

محمدی مقدم، با تاکید بر اینکه هم اکنون 100 سد خاکی کوتاه در استان احداث شده است، اضافه نمود: با توجه به حجم بالای روان آب های ناشی از بارش باران، توجه به بحث آبخیزداری یک امر ضروری در استان است.

محمدی مقدم گفت: در استان 2 هزار و 300 سد سنگی و ملاتی و 100 بند خاکی احداث شده است.

به گفته وی، پارسال بیش از 400 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری استان اختصاص داده شد، که نسبت به سال 97 این میزان 2 برابر افزایش داشت.

محمدی مقدم، با اشاره به اینکه مطالعات آبخیزداری تا به امروز در 600 هزار هکتار از مساحت عرصه های منابع طبیعی استان اجرا شده است، اضافه نمود: اجرای طرح های مطالعات آبخیزداری و و طرح های آبخیزداری برای استان با توجه به توپوگرافی منطقه لازم است.

وی گفت: اجرای عملیات آبخیزداری بر آب و خاک و توسعه و رونق فراوری و توسعه بخش کشاورزی نقش بسزایی دارد که توجه به این امر در تحقق شعار سال با عنوان جهش فراوری موثر است.

به گزارش خبرنگاران، در استان چهارمحال و بختیاری با 1.6 میلیون هکتار وسعت 45 حوضه آبخیز وجود دارد که اجرای طرح های آبخیزداری مکانیکی و بیولوژیک و بیومکانیک در استان به صورت تلفیقی اجرا می گردد.

استان چهارمحال و بختیاری با مساحت حدود 16 هزار و 533 کیلومترمربع مساحت یک درصد از مساحت کل کشور را شامل می گردد که 86.5درصد این میزان مساحت را مراتع و جنگل تشکیل می دهد.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 925

به "خبرنگاران سدهای خاکی چهارمحال و بختیاری 100 میلیون مترمکعب آب را ذخیره کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سدهای خاکی چهارمحال و بختیاری 100 میلیون مترمکعب آب را ذخیره کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید