خبرنگاران استاندار کهگیلویه وبویراحمد خواهان بازنگری طرح های ارسالی جهش فراوری به تهران شد

به گزارش گروه سرگرمی، یاسوج- خبرنگاران- استاندار کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از نحوه انتخاب و معرفی 19 طرح مالی و عمرانی ارسالی به سازمان برنامه و بودجه کشور با موضوع جهش فراوری ، خواهان بازنگری منطقی و اصولی طرح ها و رعایت تعادل منطقه ای ، توسعه متوازن ، میزان بهره مندی جمعیتی و نگاه عادلانه در معرفی اینگونه طرح های عمرانی و مالی شد.

خبرنگاران استاندار کهگیلویه وبویراحمد خواهان بازنگری طرح های ارسالی جهش فراوری به تهران شد

به گزارش خبرنگاران، براساس اعلام مسئولان استانی، سازمان برنامه و بودجه کشور پنج طرح از این 19 طرح ارسالی را مورد تایید قرار داده و به استان ارسال نموده است. با 12 طرح مخالفت نموده و درباره 2طرح نیز نظری اعمال ننموده است.

پنج طرح مورد تایید سازمان برنامه و بودجه شامل طرح آبرسانی به اراضی کشاورزی خان احمد و امام زاده جعفر گچساران با پیشرفت فیزیکی 70 درصد و اعتبار مورد احتیاج 2 هزار و 900 میلیارد ریال، احداث سد خاکی کوهبرد دهدشت با پیشرفت فیزیکی 89 درصد، تکمیل تامین آب اراضی احمدغریب سمرون بویراحمد با پیشرفت حدود 45درصد، فراوری اتیلن پتروشیمی گچساران با پیشرفت 62درصد و پالایشگاه فراوری بیواتانول سوختی گچساران با پیشرفت فیزیکی 12 درصد است.

اما اکنون این سئوال مطرح است که آیا 19 طرح ارسالی از سوی مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه وبویراحمد و پنج طرح مورد تایید سازمان برنامه و بودجه با نگاه کارشناسانه، هماهنگی با استاندار به عنوان مدیر ارشد اجرایی استان و رئیس شورای اقتصاد مقاومتی و با نگاه توسعه متوازن و طرح آمایش سرزمینی استان بوده است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد در این زمینه خواهان بازنگری مجدد 19 طرح ارسالی و همچنین پنج طرح مورد تایید از سوی متولیان امر شد و گفت: این طرح ها به هیچ وجه مورد تایید و رضایت استان نیست.

حسین کلانتری روز یکشنبه در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان توضیح داد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان باید اولویت های اساسی مورد نظر مردم استان را در قالب این طرح ها لحاظ کند و همچنین تعادل منطقه ای و توسعه متوازن به معنای واقعی را در این پروژه ها مد نظر قرار دهد.

کلانتری تاکید نمود: مردم ، صاحبنظران، اهل فن و یا یک خبرنگار که مسایل را به دقت مورد رصد، کنکاش و ارزیابی قرار می دهند نباید این ذهنیت برایشان وجود داشته باشد که بعضی طرح ها با نفوذ، اولویت دار می شوند و اعتبار می گیرند.

وی گفت: نباید این ذهنیت ایجاد گردد که یک گوشه این استان همچنان در اولویت جذب اعتبار قرار گیرد و در بخش دیگر با جمعیتی وسیع تر و احتیاجمند تر همچنان در محرومیت و بی عدالتی بماند.

فرصت کمتر از 20 ساعت

استاندار کهگیلویه وبویراحمد در حالی بر ضرورت بازنگری ، کار کارشناسی مجدد این طرح را داده که بر اساس اعلام مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کمتر از 20 ساعت و تا فردا دوشنبه به وقت اداری استان فرصت دارد که لیست نهایی را مجدد ارسال کند.

وی توضیح داد: مسئولان امر با بازنگری و اولویت بندی بر اساس شاخص های منطقی و رعایت توسعه همه جانبه استان ، پیشرفت فیزیکی بالای طرح ها ، میزان اشتغالزایی و همچنین تاثیرگذاری در رونق و جهش فراوری این طرح ها را مورد ارزیابی دقیق قرار دهند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد تاکید نمود: انتظار است که سازمان برنامه و بودجه و کارشناسانی که در این نهاد نیز مشغول پایش نهایی طرح ها هستند با رعایت همین اصول ، میزان رضایت مندی و وسعت بهره مندی مردم از طرح ها و لحاظ کردن توسعه متوازن و منطقه ای در استان را مورد دقت نظر قرار دهند.

کلانتری یادآور شد: پروژه های مهم و حیاتی استان که می تواند در فراوری و درامدزایی ، پویایی، تحرک و رضایتمندی نقش آفرینی نمایند و با همان شاخص های اعلام شده مد نظر مسئولان و متولیان امر باشد.

وی ادامه داد: منطقی نیست که یک پروژه با پیشرفت فیزیکی 12 درصدی مورد تایید قرار گیرد و طرحی با پیشرفت فیزیکی بالای 70درصد و با بالاترین میزان کارامدی ، تحرک و امکان بهره مندی جمعیتی مورد مخالفت واقع گردد و البته این نوع نگاه را نیز من هم به عنوان نماینده دولت هرگز نمی پذیرم.

کلانتری از مدیران و متولیان امر خواست طرح های اقتصاد مقاومتی و جهش فراوری را با نگاه عالمانه، صادقانه ، شفاف، کارشناسانه، منطقی و بدون هیچ ملاحظه ای مورد ارزیابی و بازنگری مجدد قرار دهند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: باید در این راستا و با تاکید دولت تدبیرو امید مبنی بر مشارکت و تعامل با بخش خصوصی و سرمایه گذاران نیز هماهنگی و اعلام نظر از سوی مجموعه اتاق بازرگانی و این حوزه نیز لحاظ گردد.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: پس از کار کارشناسانه وبازنگری مجدد لیست پروژه های نهایی باید به تایید استانداری برسد.

جهش فراوری مدیریت جهادگونه و برنامه ریزی مدون می طلبد

کلانتری همچنین بر ضرورت داشتن برنامه راهبردی و مدون برای تحقق جهش فراوری از سوی مدیران و متولیان امر تاکید نمود و گفت: تحقق جهش در فراوری و اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی با اقدام های سطحی ، عادی و پریدن از این شاخه به آن شاخه بدون افق روشن ممکن نیست.

وی توضیح داد: مدیران مربوطه در حوزه عمرانی و مالی در اسرع وقت لیستی از طرح های فراوریی راکد و نیمه فعال را در استان و در همه بخش ها احصا و برای فعالیت مجدد این طرح ها نیز برنامه ریزی نمایند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: چنانچه با این نگاه و بر اساس رویکرد عدالت محور و لحاظ کردن توسعه متوازن و رضایتمندی مردم حرکت کردیم می توان ادعا کرد که برنامه جهش فراوری که مورد تاکید رهبری معظم انقلاب، رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هست را تحقق بخشیدیم.

وی بیان نمود: در استان واحدهای فراوریی، صنعتی و کشاورزی فعالی در حوزه مالی و طرح های فراوان زیاد و ناتمامی در بخش عمرانی وجود دارد اما با همه ظرفیتشان کار نمی نمایند که باید کوشش گردد به بالاترین ظرفیت اسمی برسند.

بخش خصوصی بی اطلاع است

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و کشاورزی یاسوج نیز در این نشست گفت: این مباحث و طرح ها و پروژه های اعلامی در قالب جهش فراوری برای بخش خصوصی تازگی دارد و این حوزه به هیچ وجه در جریان مصوبات، کمیت و کیفیت طرح ها نبوده و بی اطلاع است.

جبار کیانی توضیح داد: بر اساس همان نگاه عالمانه، راهبردی و تعاملی مجموعه دولت تدبیرو امید به بخش خصوصی بهتر بود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سایر متولیان امر در این راستا تا حدودی با بخش خصوصی هماهنگی و نظر مجموعه اتاق بازرگانی را نیز در این راستا لحاظ می کرد.

وی توضیح داد: بخش خصوصی به هیچ وجه با این طرح ها و پروژه های اعلام شده موافق نیست و بدون شک چنین رویکری هیچ سنخیتی با توسعه عادلانه و متوازن منطقه ای در استان محروم کهگیلویه وبویراحمد ندارند.

کیانی عنوان نمود: این در حالی است که در بقیه استان ها نظر بخش خصوصی در یک فضای کارشناسانه و منطقی در همین زمینه لحاظ شده و حتی جایی بوده که نظر بخش خصوصی مغایر با نظر وزرا و مسئولان دولتی بود اما در نهایت نظر و شاخص های این بخش مورد تایید نهایی نهاده شد.

محدودیت زمانی وجود داشت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه وبویراحمد نیز بعضی ایرادها و نواقص مطرح شده را ناشی از محدودیت زمانی و همچنین بروز بیماری کرونا عنوان نمود.

علی سلحشوری توضیح داد: در تاریخ 16 فروردین به استان ها اعلام شد که باید لیست نهایی طرح ها ارسال گردد.

وی با توجه به گلایه رئیس اتاق بازرگانی یاسوج مبنی بر عدم هماهنگی و تعامل با بخش خصوصی نیز گفت: اصرار دولت و سازمان برنامه و بودجه همیشه بر تعامل و هماهنگی با بخش خصوصی در زمینه اجرای طرح های عمرانی و مالی است.

وی گفت: دولت با محدودیت های اعتباری روبرو است و هم اینک بیش از 70 هزار پروژه نیمه دارد که برای اجرای کامل این طرح ها رقمی افزون بر 700 هزار میلیارد تومان احتیاج است.

سلحشوری یادآور شد: این نهاد دست احتیاج خود را برای اجرای طرح های نیمه تمام و بر روی زمین مانده و همچنین تحقق جهش فراوری و اشتغال به سوی بخش خصوصی دراز می نماید.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 965

به "خبرنگاران استاندار کهگیلویه وبویراحمد خواهان بازنگری طرح های ارسالی جهش فراوری به تهران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استاندار کهگیلویه وبویراحمد خواهان بازنگری طرح های ارسالی جهش فراوری به تهران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید