حمله به سفارت روسیه در کیف، کاردار اوکراین احضار شد

به گزارش گروه سرگرمی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه کیف را به اقدامات خطرناک در تنگه کرچ متهم کرد.

حمله به سفارت روسیه در کیف، کاردار اوکراین احضار شد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، در پی بالا دریافت تنش آبی میان روسیه و اوکراین، سفارت روسیه در کیف بامداد امروز هدف حمله نهاده شد و یک خودروی دیپلماتیک به آتش کشیده شد. مسکو کاردار سفارت اوکراین در روسیه را فراخواند. (اینجا)به گزارش وب سایت خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف در واکنش به اتفاقات روز گذشته میان دو کشور گفت: اوکراین با استفاده از شیوه های خطرناکی که برای تردد عادی کشتی ها در این منطقه خطرات و تهدیداتی ایجاد نموده ؛ مقررات بین المللی را نقض نموده است. در پی ورود سه فروند کشتی اوکراینی به آب های سرزمینی روسیه در دریای آزوف و اقدامات تحریک آمیز اوکراین، اوضاع در این منطقه به شدت متشنج شده و به گفته ناظران مسایل منطقه، احتمال درگیری مستقیم بین دو کشور از همیشه نزدیک تر است. (اینجا)

در همین حال ­شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: مسکو کاردار سفارت اوکراین در روسیه را فراخواند و از کیف خواست امنیت هیئت دیپلماتیک روسی را تامین کند. ساختمان سفارت روسیه در کیف شب گذشته با نارنجک های دودزا هدف حمله نهاده شد. یک خودروی دیپلماتیک هم که در اطراف این ساختمان پارک شده بود به آتش کشیده شد.یک پایگاه خبری اوکراینی خاطرنشان کرد این خودرو که شماره پلاک دیپلماتیک روسی داشت در نزدیکی سفارت توسط افراد ناشناس به آتش کشیده شد. آتش نشانان پس از حضور در محل توانستند آتش راخاموش نمایند. پلیس نیز در این محل حاضر شد.

طبق گزارش رسانه های اوکراین اوضاع در اطراف سفارت روسیه در نیمه شب گذشته به وضعیت عادی بازگشت. این درگیری ها در پی مناقشات دریایی اخیر میان روسیه و اوکراین رخ داد.وزارت خارجه روسیه: اوکراین از قبل برای حادثه دریای سیاه برنامه ریزی نموده بودشبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد اوکراین از قبل برای حادثه دریای سیاه برنامه ریزی نموده بود تا روسیه از خود واکنش نشان دهد.

مقامات روسی آمریکا را مسوول اوضاع وخیم دریای آزروف می دانند

همچنین در ادامه واکنش ها رییس پارلمان جمهوری کریمه گفت: آمریکا صحنه گردان اوضاع وخیم دریای آزروف است.

ولادیمیر کنستانتینوف در جمع خبرنگاران گفت: اقدامات تحریک آمیز اوکراین در دریای آزروف و دریای سیاه که تاکنون به توقیف چند فروند کشتی اوکراینی و تشدید درگیری ها منتهی شده از سوی آمریکایی ها طرح ریزی و اجرا شده است. آمریکایی ها به دنبال ماجراجویی خطرناکی در این منطقه هستند.

رییس پارلمان جمهوری کریمه با هشدار به مقامات اوکراین گفت: در صورت ادامه اقدامات تحریک آمیز، پیغامدهای فاجعه باری در دریای آزروف و دریای سیاه شاهد خواهند بود.ایگور موروزوف سناتور ارشد کمیته بین الملل شورای فدراسیون روسیه نیز گفت: اوکراین بدون حمایت آمریکا جرات و توان انجام این گونه اقدامات تحریک آمیز را نداشت.

این سناتور ارشد روس، آمریکا را سناریونویس این مناقشه خطرناک معرفی کرد و گفت: با توجه به احتمال شکست رییس جمهور فعلی اوکراین در انتخابات ریاست جمهوری آینده که مورد حمایت آمریکا و غرب است این سناریو توسط واشنگتن طراحی و اجرا شده است تا بلکه بتوانند با تحریک احساسات ضد روسی در اوکراین بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارند.موروزوف تاکید نمود: در حال حاضر اوضاع به شدت متشنج و خطرناک است و احتمال جنگی تمام عیار دور از ذهن نیست.وی به مقامات آمریکایی هشدار داد، دست از اقدامات تحریک آمیز و مداخله جویانه در منطقه بردارند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه این اقدام را تحریک آمیز دانست و تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد را خواهان شده است.

وزارت دفاع اوکراین خاطرنشان کرد ارتش این کشور در حالت آماده باش نهاده شده است. این وزارتخانه با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد این وضع پس از تصمیم شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین اعلام شده است. این شورا با اعلام حکومت نظامی موافقت کرد. سرویس امنیتی اوکراین هم در حالت هشدار نهاده شد.

حمل و نقل دریایی از بامداد امروز در تنگه کرچ از سرگرفته شد. تردد به دلایل امنیتی از روز یکشنبه در این منطقه متوقف شده بود. سه کشتی نیروی دریایی اوکراین روز یکشنبه حریم مرزی روسیه را نقض کردند و با عمل نکردن به فرمان توقف گارد ساحلی روسیه دست به عملیات خطرناکی زدند.

سرویس امنیت فدرال روسیه در شبه جزیره کریمه این اقدام را نقض ماده 19 و 21 کنوانسیون ملل متحد مربوط به حقوق دریاها دانست. سرویس امنیت فدرال روسیه خاطرنشان کرد به زودی اسنادی را که تایید می نماید که اقدام کشتی های اوکراینی اقدامی تحریک آمیز از سوی کییف و نیروی دریایی اوکراین در آب های دریای سیاه بوده است.

ابراز نگرانی ترکیه از افزایش تنش بین روسیه و اوکراین

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، وزارت امور خارجه ترکیه روز دوشنبه خاطرنشان کرد این کشور از تنش میان مسکو و کیف در دریای سیاه نگران است و خواهان جلوگیری از تشدید تنش ها میان دو کشور شد.وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد ما با نگرانی اخبار مربوط به آتش گگرددن به روی کشتی های اوکراینی را که موجب زخمی شدن عده ای شد دنبال می کنیم. ما خواهان اقداماتی با حسن نیت و میانه روی برای جلوگیری از تشدید تنش ها و همچنین احترام به حقوق بین الملل هستیم.

نیکی هیلی: شورای امنیت امشب نشست اضطراری درباره تنش روسیه و اوکراین برگزار می نماید

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در پیغامی در صفحه توییتر خود از برگزاری نشست اضطراری فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه اطلاع داد.در این پیغام آمده است نشست فوق العاده شورای امنیت ساعت 11 صبح به وقت محلی (19:30 به وقت تهران) درباره تنش های دریایی روسیه و اوکراین برگزار می گردد.

49310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 30 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 46

به "حمله به سفارت روسیه در کیف، کاردار اوکراین احضار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله به سفارت روسیه در کیف، کاردار اوکراین احضار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید