حفر بیش از 4800 حلقه چاه نفت و گاز در کارنامه ملی حفاری

به گزارش گروه سرگرمی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تا پایان سال 99، 4 هزار و 866 حلقه چاه نفت و گاز در کشور ازسوی این شرکت حفر شده که از این تعداد، 411 حلقه در دریا حفاری شده است.

حفر بیش از 4800 حلقه چاه نفت و گاز در کارنامه ملی حفاری

به گزارش شانا به نقل از ایسنا، سیدعبدالله موسوی با بیان اینکه از مجموع این چاه ها، 2467 حلقه توسعه ای، 118 حلقه توصیفی، 148 حلقه اکتشافی و 2133 حلقه تعمیری تکمیلی است، اظهار کرد: از لحاظ متراژ در مجموع 9 میلیون و 668 هزار و 811 متر حفاری اجرا شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد حلقه چاه، حفاری 1884 حلقه چاه با متراژ 876 هزار و 914 متر جهت دار بوده است، گفت: 37 هزار و 620 متر نیز مغزه گیری صورت گرفته که یک نوع حفاری خاص به منظور کسب اطلاعات از لایه های زمین و مخزن است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به خدمات فنی و ویژه اجرا شده نیز گفت: تا به امروز 172 هزار و 343 عملیات خدمات فنی و تخصصی صورت گرفته و این در حالی است که قبل از انقلاب بیش از 40 شرکت خارجی این خدمات را ارائه می دادند، اما اکنون شرکت ملی حفاری ایران همه کارها را به صورت متمرکز انجام می دهد.

موسوی با تأکید بر اینکه شرکت ملی حفاری از سال 1380 به بعد وارد پروژه ها شد، اظهار کرد: فازهای پارس جنوبی در خلیج فارس بخشی از کارهای اجرا شده در این حوزه است و بخشی از کار فاز یک و 12 و عملیات کامل حفر در فازهای 9، 10، 14، 17 و 18 و 5 به طور کامل از سوی این شرکت اجرا شده است.

به گفته وی، در آزادگان جنوبی حدود 70 حلقه چاه، میدان یادآوران و آذر نیز به طور پروژه ای چاه حفر کرده ایم و باید گفت بیش از 80 درصد چاه های حفرشده در کشور از بعد از انقلاب اسلامی از سوی این شرکت حفر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به هزینه حفر هر چاه نیز گفت: هزینه حفر هر چاه به زمانی که صرف و تجهیزاتی که برای آن پروژه استفاده می شود بستگی دارد، اما به طور کلی در حال حاضر هزینه ها به شدت افزایش یافته است.

موسوی با بیان اینکه هزینه یک روز کار حفاری دستگاه در خشکی و دریا بسیار متفاوت است، اظهار کرد: عملیات حفاری تا سال 1358 در دست کشورهای خارجی بود و ایرانی ها تنها در بخش کارگری فعال بودند و بعد از انقلاب تا سال 1380 تنها شرکت ملی حفاری ایران در این زمینه فعالیت داشت، اما بعد از آن شرکت های خصوصی نیز وارد عرصه کار شدند.

حفر و تکمیل 116 حلقه چاه نفت و گاز در سال 99

وی با بیان اینکه در سال 1399 حفر و تکمیل 116 حلقه چاه نفت و گاز انجام شد که از این تعداد، 113 حلقه چاه در خشکی و سه حلقه در دریا حفر شده است، گفت: از مجموع این چاه ها، 26 حلقه توسعه ای، دو حلقه توصیفی، چهار حلقه اکتشافی و 84 حلقه تکمیلی است که در حفظ، نگهداشت و افزایش ظرفیت تولید نقش مهمی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه بیشترین حجم حفاری سال گذشته در گستره شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب انجام شد، گفت: ملی حفاری در حوزه فعالیت شرکت های نفت فلات قاره، مهندسی و توسعه نفت، نفت مناطق مرکزی و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز تمرکز داشت و حفاری و تکمیل 12 حلقه چاه نیز با مجموع 8590 متر در قالب پروژه ای در میدان های مشترک غرب کارون انجام شد.

موسوی با تأکید بر اینکه سال 1399 همسو با حفاری متداول عمودی، عملیات حفاری پیچیده افقی و جهت دار نیز انجام شد، اظهار کرد: در این شیوه حفاری که به تخصص و تجهیزات خاص نیاز دارد، 43 حلقه چاه به متراژ 10 هزار و 182 متر حفر شد و از سوی متخصصان عملیات ویژه، 654 متر مغزه گیری برای کسب اطلاعات از مخازن نفت و گاز صورت پذیرفت.

وی گفت: افزون بر انجام حفاری چاه های برنامه شده، همچنین 4431 مورد خدمات فنی و ویژه انجام شد. این خدمات در بخش خدمات ویژه شامل نمودارگیری، چاه پیمایی، نمونه برداری از سیال حفاری و زمین شناسی و در بخش خدمات فنی 3351 عملیات مشتمل بر لوله مغزی سیار، اسیدکاری، سیمانکاری، تزریق پذیری، آزمایش چاه، حفاری با هوا، حفاری فروتعادلی، لوله گذاری چاه، نصب آویزه و آزمایش بهره دهی چاه بوده است.

1400؛ سالی پرکار برای ملی حفاری

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران سال 1400 را با توجه به مشارکت فعال در پروژه های تعریف شده در طرح توسعه 28 مخزن و دیگر پروژه های شرکت ملی نفت ایران از جمله توسعه میدان های بالارود، بنگستان لالی، رامین، سپهر و جفیر، سیاهمکان، نفت شهر، گچساران، اهواز یک و 4 و مارون 2 و 5 به طور مستقل یا در همکاری با شرکت های بخش خصوصی پرکار ارزیابی و اظهار کرد: این شرکت در سال جدید نیز در اجرای برنامه های ابلاغی شرکت ملی نفت ایران همه توان تخصصی و ظرفیت های خود را در بخش های عملیاتی و خدمات جانبی صنعت حفاری به کار می گیرد.

موسوی اضافه کرد: سال 1400 با توجه به اهداف صنعت نفت در زمینه توسعه مخازن و افزایش تولید به ویژه پروژه های 28 مخزن و دیگر پروژه های صنعت نفت، افق روشنی برای صنعت حفاری کشور پیش بینی می شود و بر این اساس برنامه های ملی حفاری بر محور افزایش راندمان کار و بهره وری، کاهش انتظارات، راهبری سیستماتیک و فرآیندنگری، روزآمدسازی و تعمیرات دوره ای (اورهال) دستگاه ها و تجهیزات حفاری، تعامل بیش از پیش با کارفرماهای پروژه و شرکت های متقاضی، تقویت انگیزش سازمانی و رضایتمندی کارکنان و انضباط اداری و اقتصادی با نگاه بنگاهداری اقتصادی متمرکز است.

فعالیت 55 دستگاه حفاری سبک و سنگین ملی حفاری

وی با بیان اینکه 55 دستگاه حفاری سبک و سنگین ناوگان این شرکت هم اینک در مناطق نفت خیز خشکی و دریایی کشور در چرخه عملیات قرار دارند، گفت: تمرکز فعالیت های شرکت در دو بخش عملیات حفاری و ارائه خدمات یکپارچه فنی در استان های خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، ایلام، کرمانشاه و گلستان است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اضافه کرد: 6 دستگاه حفاری سنگین و فوق سنگین خشکی شرکت (توان 2000 و 3000 هزار اسب بخار) در سه پروژه 8+6+6 مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در حال حفر یا استقرار در موقعیت های چاه های اکتشافی هستند و 11 دستگاه حفاری سنگین در حفاری چاه های توسعه ای (جدید)، یک دستگاه در حفر یک حلقه چاه توصیفی (ارزیابی) و 37 دستگاه حفاری سبک و سنگین (توان 1000 و 2000 اسب بخار) در عملیات تعمیر و تکمیل چاه در گستره عملیاتی شرکت های ملی مناطق نفت خیز جنوب، نفت فلات قاره (در دریا)، مهندسی و توسعه نفت، نفت مناطق مرکزی و نفت و گاز اروندان، براساس برنامه های ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت ایران در موضوع حفظ، نگهداشت و افزایش تولید، پروژه های مرتبط با طرح توسعه 28 مخزن، میدان های مشترک و دیگر پروژه های توسعه ای فعالیت می کنند.

موسوی با اشاره به اینکه 17 دستگاه حفاری شرکت در مرحله بازسازی، آماده سازی و کاریابی قرار دارند، اظهار کرد: این شرکت در سال جدید با توجه به حجم کار و برنامه های نگهداشت و افزایش تولید به ویژه درخصوص حفاری چاه های جدید و تعمیر چاه های در حال بهره برداری با وجود محدودیت ها و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، سال پرکاری را پیش رو دارد که براساس تدوین فهرست و جدول عملیاتی، نسبت به انجام به موقع و تحقق برنامه ها اقدام خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 2 خرداد 1400 بروزرسانی: 2 خرداد 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1591

به "حفر بیش از 4800 حلقه چاه نفت و گاز در کارنامه ملی حفاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفر بیش از 4800 حلقه چاه نفت و گاز در کارنامه ملی حفاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید