آیا چشم انداز 2030 عربستان موفقیت آمیز خواهد بود؟

به گزارش گروه سرگرمی، در سایه چالش های عمده ای که در اجرایچشم انداز 2030 عربستان وجود دارد، موفقیت این طرح در هاله ای از ابهام است.

آیا چشم انداز 2030 عربستان موفقیت آمیز خواهد بود؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پایگاه خبری الجزیره در گزارشی به آنالیز طرح مالی 2030 عربستان سعودی پرداخته و میزان موفقیت و شکست احتمالی این طرح را آنالیز نموده است. این گزارش تاکید می نماید که طرح چشم انداز مذکور همراه با چالش های است که به نظر می رسد با وجود این چالش ها فرصت زیادی برای موفقیت نخواهد داشت .

گزارش مذکور به مطالب مندرج در سایت اویل پرایس آمریکا به نوشته جولیان جیجر اشاره نموده و می نویسد که این چشم انداز طرحی آرمان گرایانه از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است، اما تردیدهای زیادی در مورد آن وجود دارد، چرا که نفت و گاز 50 درصد از فراوری ناخالص ملی و 70 درصد از درآمدهای صادراتی این کشور را به خود اختصاص می دهد .

این نویسنده با آنالیز 9 طرح توسعه ای پنج ساله مطرح شده در عربستان تاکید می نماید که تاریخ این طرح ها در کشور به سال 1970 باز می شود و هر کدام از آنها برای تنوع بخشیدن به منابع مالی این کشور شروع شد، اما نحوه اجرای این طرح ها امروز برای همه روشن است .

با وجود افزایش نیازمندیهای عربستان به انرژی های تجدید پذیر به نظر می رسد که اینکه چقدر باید هزینه های در بخش انرژی های تجدیدپذیر انجام داده و شرایط خود را در این عرصه بهبود بخشد. وی در عین حال تاکید می نماید که موفقیت این طرح در آنالیز های اجرا شده امکان پذیر نیست و موانع گسترده ای در راستا تحقق چشم انداز 2030 وجود دارد .

در حال حاضر عربستان سعودی همچنان سرمایه گذاری های زیادی در بخش نفت دارد. در آگوست گذشته عربستان از قصد خود برای فروش 20 درصد از فعالیت های خود در زمینه پالایش مواد پتروشیمی به ارزش 15 میلیارد دلار داشته است. این چشم انداز هند را به عنوان یک شریک استراتژیک برای عربستان معرفی می نماید، اما این موضوع با مسائل عمده ای روبرو است.

همچنین طرح عربستان برای فروش 5 درصد از سهام آرامکو نیز با مسائل متعددی روبرو شده و با تاخیر همراه بوده است .

موضوعات مربوط به حقوق بشر در عربستان همچنان با مسائل عمده ای روبرو است و این در حالی است که عربستان اگر به دنبال بهبود صنایع و گردشگری به عنوان یکی از منابع واردات درآمدهای غیر نفتی باشد، باید در این زمینه فکری بکند. نویسنده به حادثه هتل ریتز کارلتون اشاره و تاکید نمود که قوانین این کشور سرمایه گزاران خارجی را به سفر به این کشور تشویق نمی نماید .

گزارش مذکور همچنین به کاهش سرمایه گذاری های خارجی در عربستان اشاره نموده و می نویسد که سرمایه گذاری های مستقیم خارجی در عربستان نسبت به 10 سال گذشته 12 بار کاهش پیدا نموده است و شرکت های بزرگ چندملیتی به علت اوضاع بی ثبات موجود در این کشور علاقه ای به سرمایه گذاری در عربستان از خود نشان می دهند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 510

به "آیا چشم انداز 2030 عربستان موفقیت آمیز خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا چشم انداز 2030 عربستان موفقیت آمیز خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید