آدم ربایی و محکومیت سیاستمدار مخالف در جمهوری آذربایجان

به گزارش گروه سرگرمی، یک فعال سیاسی اپوزیسیون در جمهوری اذربایجان ابتدا تهدید شد، سپس ربوده و در نهایت به 30 روز زندان محکوم شد.

آدم ربایی و محکومیت سیاستمدار مخالف در جمهوری آذربایجان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک فعال مخالف در جمهوری آذربایجان که روز سه شنبه 10 سپتامبر توسط افراد ناشناس ربوده شده بود، یک روز بعد در بازداشتگاه پیدا شد و در نهایت به 30 روز بازداشت اداری محکوم شد. بازداشت اداری به دستگیری و بازداشت افراد حقیقی به دست دولت، بدون محاکمه و عموماً به دلایل امنیتی گفته می گردد. ناپدید شدن و محکومیت وی پس از آن رخ داد که از سوی بنیان گذار جنبش فدائیان ملی به صلیب کشیده شدن تهدید شده بود.

روسلان امیرلی از اعضای حزب جبهه خلق آذربایجان در ساعات اولیه روز سه شنبه ناپدید شد. وی یکی از اعضای تیمی است که خود را داوطلب می نامند و کارشان حفاظت شخصی از رهبر حزب است. بنا بر گزارش های منتشر شده ولی از سوی هفت تا هشت مرد ناشناس که لباس های شخصی به تن داشتند در باکو ربوده شد.

چند روز قبل از این واقعه، وی از سوی فواد مرادوف بنیان گذار جنبش فدائیان ملی تهدید به مرگ و به صلیب کشیده شدن شده بود. پس از ربوده شدن امیرلی، مرادوف در گفتگویی تلفنی با یکی از اعضای خانواده امیرلی گفت که در آن روز در ترکیه بوده اما در این کار دست داشته است.

وی خاطر نشان کرد که هر کس با او بد صحبت کند جواب آن را خواهد داد. مرادوف گفت: هر کس سعی کند که پشت سر من صحبت کند، یا سعی کند در مقابل دولتی که من پیرو آن هستم مشکلاتی ایجاد کند، به وسیله قانونی یا به طریقی دیگر مجازات خواهد شد. خودم آن ها را یک به یک مجازات خواهم کرد. ما از هیچ چیز نمی ترسیم. هر کس سعی کند با ما یا کسانی که از دولت دفاع می نمایند بد صحبت کند، مجازاتش را دریافت خواهد نمود. اتفاقی که برای امیرلی افتاد به جوانان عضو حزب جبهه خلق نشان داد که نباید با ما بازی نمایند.

یک روز پس از ربوده شدن امیرلی، به خانواده وی اطلاع داده شد که وی در یکی از مراکز پلیس در بازداشت است. وب سایت میدان تی وی گزارش داد که امیرلی به جرم آشوب گری و نافرمانی از پلیس به 30 روز بازداشت اداری محکوم شده است (1). به نوشته سایت خبری توران، پلیس امیرلی را متهم کرد که در خیابان فحاشی می نموده و از اطاعت دستور پلیس خودداری نموده است. وکیل امیرلی به توران گفت که دادگاه درخواست وی برای آنالیز فیلم های دوربین های مدار بسته در منطقه و تماس با شهود را رد کرد. امیرلی و وکیلش درخواست تجدیدنظر در حکم دادگاه را داده اند (2).

دادگاه منطقه یاسامال باکو صبح چهارشنبه جلسه رسیدگی به پرونده امیرلی را در پشت درب های بسته برگزار کرد. حدود 150 الی 200 نفر از فعالان حزب جبهه خلق و روزنامه نگاران در بیرون دادگاه تجمع نموده بودند که با مداخله پلیس پراکنده شدند. تلفن و دوربین های برخی از روزنامه نگاران نیز از سوی پلیس ضبط گشت.

اخیرا فشارهای دولتی علیه اعضای حزب جبهه خلق افزایش یافته است. ماه گذشته، پنج عضو این حزب بازداشت و به بازداشت های اداری محکوم شدند. حزب جبهه خلق آذربایجان، ائتلاف چند گرایش سیاسی در جمهوری آذربایجان است که در اواخر دهه 80 میلادی از ترکیب و ائتلاف چند گروه سیاسی کوچک تر به وجود آمده است. بنیان گذار این حزب، ابوالفضل ایلچی بیگ سیاستمدار ناسیونالیست و دومین رئیس جمهور آذربایجان پس از فروپاشی شوروی است. این حزب از سال 1996 در اپوزیسیون با دولت جمهوری آذربایجان و خاندان علی اف قرار گرفته است.

جنبش فدائیان ملی

فواد مرادوف بنیان گذار جنبش فدائیان ملی بعدها ادعا کرد که هیچ ارتباطی با ناپدید شدن امیرلی نداشته و آن چه در گفت و گوی تلفنی به یکی از اعضای خانواده امیرلی گفته است ناشی از عصبانیت بود.

جنبش فدائیان ملی نام خود را از یک گروه ناسیونالیست که در اوایل قرن بیستم فعالیت می کرد گرفته است. این گروه می گوید که برایش مهم نیست که رئیس جمهور آذربایجان چه کسی باشد و به خاطر تعلقشان به دولت و حاکمیت در این کشور از این فرد - هر که می خواهد باشد - دفاع خواهند کرد.

مرادوف گفت که این گروه هیچ جاه طلبی سیاسی و یا ارتباطی با دولت این کشور ندارد. وی ابراز بی اطلاعی کرد که چرا امیرلی پس از تهدید شدن از سوی وی در متدی کوتاه ربوده و بازداشت شد. مرادوف گفت: شاید دولت امیرلی را تنبیه کرد. من خودم کنجکاو هستم. شاید افرادی در کوشش هستند تا از من چهره ای دولتی بسازندو اما هیچ اطلاعی در این مورد ندارم. وقتی که یکی از اعضای خانواده امیرلی با من تماس گرفت، عصبانی شدم و به او گفتم که این کار را من انجام دادم و کار درستی هم بوده است. این کار را به این دلیل انجام دادم که از اتهامات پیرامون ارتباطم با دولت خسته شده ام. من این حرف ها را زدم چون عصبی بودم.

درگیری میان مرادوف و اعضای حزب جبهه خلق آذربایجان از زمانی شروع شد که وی از سوی این حزب به تشکیل یک گروه مسلح متهم شد. مرادوف در این رابطه می گوید: با روسلان امیرلی تماش گرفتم و از او پرسیدم که چگونه می تواند ثابت کند که من یک گروه مسلحانه تشکیل داده ام. آن ها عکس هایی قدیمی از من را نشان دادند که در آن اسلحه داشتم. من به طور مکرر درباره این تصاویر به وزارت کشور توضیحاتی داده ام و حتی به دلیل این اتهامات برادرم از محل کارش اخراج شده است.

در مقابل اعضای حزب جبهه خلق نیز گفتند که مرادوف تا کنون چندین بار عکس هایی همراه با اسلحه از خود منتشر نموده است و هم چنین یک عضو دیگر این حزب به نام نجات عبدالله زاده را نیز به مرگ تهدید نموده است.

مرادوف گفت که وی به امیرلی پیشنهاد دیدار و گفت وگو داد تا درباره اتهامات صحبت نمایند اما امیرلی آن را رد کرد و وی را متهم به کوشش برای نزاع و درگیری کرد.

وی خاطر نشان کرد: به امیرلی گفتم که هیچ مردی در بین شما وجود ندارد و باید شماها را به علی کریملی [رهبر حزب جبهه خلق] چهار میخ کرد. یکی از دلایل دشمنی این حزب با من این است که رهبران آن را ضد ملی گرایی خظاب نموده ام.

1. https:، ، www.meydan.tv، az، article، axcp-feali-ruslan-emirli-30-sutka-hebs-cezasi-alib،

2. http:، ، www.contact.az، ext، news، 2019، 9، free، politics%20news، ru، 83663.htm

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 326

به "آدم ربایی و محکومیت سیاستمدار مخالف در جمهوری آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آدم ربایی و محکومیت سیاستمدار مخالف در جمهوری آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید